“ხელოვნური ინტელექტი” - თანამოაზრე თუ კონკურენტი?
რატომ ხელოვნური? და რატომ ინტელექტი? იქ, სადაც სიტყვა ინტელექტი დომინირებს, რთულია, მას გვერდით დავუყენოთ ისეთი ტერმინი, როგორიცაა ხელოვნური... თუმცა უნდა აღინიშნოს, რომ ჯერ კიდევ მე-19 საუკუნის ცნობილი გერმანელი ფილოსოფოსი და სოციოლოგი ჰელმუტ პლესნერი თვლიდა, რომ “ადამიანი საკუთარი ბუნებით ხელოვნურია” (“Der Mensch ist von Natur aus künstlich”). პლესნერის მესამე ანთროპოლოგიური კანონის თანახმად, ადამიანს აქვს/უჭირავს უტოპიური პოზიცია სამყაროში, რომლის მიხედვითაც ის მუდმივი ძიებისა და შექმნის პროცესითაა მოცული, თუმცა მას ამ შექმნილის განადგურებაც კი ძალუძს, ესე იგი რაღაც, რაც იქმნება, არ წარმოადგენს დასასრულს, ვინაიდან ის მომავალში უფრო მეტის შექმნას/გაკეთებას მოასწავებს. მუდმივად ტრანსფორმაციებით აღსავსე რეალობაში რთულია თვალის დახუჭვა ისეთ ცვალებად პროცესზე, როგორიცაა, მაგალითად, ხელოვნური ინტელექტის შემოჭრა/დამკვიდრების სურვილი სოციალურ სივრცეში. და მაინც ისმის შეკითხვა: შეუძლია კი ხელოვნურ ინტელექტს ადამიანური ინტელექტის „ჩანაცვლება"? ალბათ დამეთანხმებით, რომ არა ადამიანური ინტელექტის სიძლიერე, მსგავსი, თუმცა არა იდენტური, ხელოვნური ინტელექტის არსებობა შეუძლებელი და წარმოუდგენელიც კი იქნებოდა (2).